Menu

zaterdag 16 augustus 2014

Bled, het meer in Slovenië



















Een van de grootste of in ieder geval bekendste trekpleisters van Slovenië, is waarschijnlijk het meer van Bled. Een niet super groot meer, met een kerkje op een klein eilandje in het midden. Typ Slovenië in bij Google afbeeldingen en het is zowat het eerste wat je ziet. En ik was daar. En ik vond het mooi...



Wij zaten twee uur rijden bij het meer van Bled vandaan en wilde hier heel graag heen. Eerst zijn wij een stukje door gereden, omdat we de Alpen wilde zien, maar dit was echt tijdverspilling. Je kan beter gelijk naar Bled gaan, aangezien daar op zich al zat te doen is!

Wij parkeerde onze auto vlakbij het informatiepunt en vanaf daar liepen wij naar het meer. Het was lekker onduidelijk, want nergens stonden borden. Eenmaal bij het meer besloten wij de zes kilometer lange route om het meer heen te lopen. Het was warm, maar in het begin prima te doen. Na een tijdje wordt de route een beetje saai, aangezien je steeds hetzelfde ziet.

Tijdens de route kun je naar het kasteel van Bled, dit kost je minimaal 15 minuten heen en weer 15 minuten terug. Aangezien wij maar voor twee uur geld in de meter gedaan hadden hebben wij dit niet gedaan, wat ik wel erg jammer vond. Het uitzicht schijnt vanaf daar namelijk echt heel mooi te zijn.

Ook kom je tijdens de route een prima restaurantje tegen, waar je een lekkere hamburger kunt eten, met patat, voor ongeveer 5,-. Best lekker als je al een half uur onderweg bent.

Wij wilde graag zwemmen, maar het was erg druk, dus hebben wij dit niet gedaan. Voor het zwemmen gingen wij naar het meer van Bohinj, wat ik eigenlijk mooier vond, maar helaas niet echt goed heb kunnen bekijken. Het water is smeltwater (net als in Bled, als het goed is) dus ijskoud.

Verder kun je overal bootjes huren om naar het kerkje te varen. Aangezien wij hier maar een dag waren hebben wij dit niet gedaan. Jaren terug deden mijn opa en oma dit wel, maar zij zeiden dat het de moeite niet waard is. Het kerkje is heel klein en je bent daarna eigenlijk steeds aan het wachten op de boot terug.

Maar goed, tijd voor foto's


Het kasteel van Bled, vanaf de andere kant van het meer


Het eilandje in het midden 

Kasteel van Bled

Het meer van Bohinj 


Ik raad iedereen af om de route te lopen, als je er maar 1 dag bent. Je ziet namelijk overal bijna hetzelfde. Wij hadden graag ook nog naar de Vintgar Kloof gegaan, bij Bled, aangezien deze super mooi schijnt te zijn, maar door de route, die langer duurt dan je denkt, hadden wij hier geen tijd meer voor. Het meer van Bled is mooi, maar niet zo mooi dat je zes kilometer lang naar hetzelfde stukje eiland met kerk wilt kijken. 

Wel wil ik terug, voor de kloof die ik heb gemist, maar ook voor het meer van Bohinj, waar ik niets meer gezien heb dan het plaatje op de foto. 

Ben jij ooit eens in Bled geweest? Wat vond je ervan? 

4 opmerkingen:

  1. Ik ben ook ooit naar Bled geweest (toen was ik wel veel jonger!). Inderdaad je zit even op een bankje, en bent snel uitgekeken. Paar foto's maken en klaar. Wel zijn wij onderweg naar een bergpas gegaan, waar je hele mooie witte bergen zag (Waar dat is, ik heb geen idee meer). Dat was wel heel leuk om te doen, en boven op de berg kon je een ijsje kopen (Vandaar dat ik het leuk vond denk ik :'D )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ijs is altijd goed! De bergen zijn mooi en erdoorheen rijden denk ik ook, wij wilde eigenlijk naar Triglav en daar wandelen, maar dat combineren met Bled als je er maar 1 dag bent is echt te kort, en wij reden per ongeluk te ver door, daarom was het waarschijnlijk niet zo'n succes :p

      Verwijderen
  2. Ziet er heel mooi uit :). Jammer dat je die kloof niet meer gezien hebt, maar dat is weer een reden om terug te gaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zeker! Moet ik ook zeker eens doen, de Alpen zijn ook echt prachtig daar

      Verwijderen

Reacties