Menu

zondag 31 augustus 2014

Zagreb, een stad voor een ochtendje



















Tijdens mijn vakantie in Slovenië ging ik ook een aantal keer de grens over naar het prachtige Kroatië. Helaas heb ik weinig gezien van het land, maar tijdens de autoritten zag ik wel leuke plekken die mij zeker aanspraken. Wij zaten veertig kilometer bij de Kroatische hoofdstad vandaan, dus kon een bezoekje hieraan niet ontbreken.. 

Je volgt gewoon de borden centrum, dumpt je auto in een goedkope parkeergarage, vlakbij het station en je dag kan beginnen. Als je het station uitloopt komt je gelijk een leuk veld tegen, waarop iedereen relaxed. Het pleintje ziet er leuk uit en er hangt een leuke sfeer. Toen we daar even rond gekeken hebben zijn we verder gelopen, richting het echte centrum. Onderweg kom je mooie gebouwen tegen, maar veel gebouwen zijn echt toe aan restauratie. Ook rijden de auto's naast je met vijftig kilometer per uur, weg sfeer die bij het pleintje bij het station in de buurt wel hing. 

Zagreb is eigenlijk een stad die je in een paar uur gezien hebt. Veel is er niet te beleven en ik zou zeker niet omrijden voor deze stad. Als je in de buurt bent is het een leuk ochtendje of middagje weg, maar daar blijft het bij. Zoek je nog een stedentrip dan kun je Zagreb beter overslaan. De sfeer is niet echt geweldig en echte bezienswaardigheden zijn er ook niet. 

Maar natuurlijk zijn er ook leuke dingen in Zagreb. Dingen die je eigenlijk echt niet kan overslaan zijn:

De kathedraal

In Zagreb heb je een mooie witte kathedraal. Naar binnen mag je niet in je korte broek en hemdje, dus wij konden er niet in. Maar anders kost het je niets en is het wel de moeite waard. Het is sowieso de moeite waard om het gebouw van buiten te kijken en er een rondje omheen te lopen. Helaas wordt de kathedraal gerestaureerd, maar alsnog is het de moeite waard om te bekijken. 

Dit stond op het pleintje, waar de kathedraal ook stond. 

De kathedraal



Naast de kathedraal had je een soort stadsmuur en een pad waar je langs kon lopen, dat was zeker de moeite waard. 

Het straatje

De achterkant van de kathedraal 


Pleinen 

In Zagreb heb je heel veel verschillende pleinen. Op elk pleintje staat op zich wel iets wat de moeite waard is om te bekijken. De enige die ik echt aan kan raden is het plein waar ik het al over had. Die vlakbij het station. Ik heb echt geen idee hoe het heette. Maar je had er groen, leuke gebouwen en veel mensen waren gewoon lekker aan het relaxen. Ideaal dus. 




Al deze foto's zijn gemaakt op het pleintje vlakbij het station. 


Grootste winkelcentrum van Kroatië

Als je hier heen gaat heb je eigenlijk niet genoeg aan een dag. Het is zo enorm! Het is een stuk buiten het centrum, langs de autoweg. Een rood, opvallend gebouw. Prima voor een dagje regen. Wij gingen hier ook op een andere dag heen dan dat we naar het centrum gingen, maar ik wilde het toch even noemen. Je kunt hier van alles vinden. Hele leuke kledingwinkel die je in Nederland niet hebt, maar ook gewoon de klassiekers als de H&M. Het heette avenue mall (of arena centar) geloof ik en er is ook een bioscoop. 

Terrasje pakken

Zelfs in Zagreb kun je goedkoop op een terras zitten, maar kijk wel goed waar. Als je dit niet doet betaal je gewoon een hoofdstad prijs, wat best zonde is, aangezien het goedkoper kan. Het is heerlijk om gewoon heerlijk te zitten en mensen te kijken. Wat hier wel vervelend is, is dat er gewoon bedelaars op je afkomen, terwijl je geniet van je drankje en je rust. Ga dus niet aan de wegkant van het terras zitten, als je hier geen zin in hebt. Wij hadden er twee in tien minuten. 

Zagreb is best leuk, voor even, maar alleen als je er in de buurt bent. Echt geweldig is het namelijk niet, wat vooral komt doordat veel gebouwen echt een renovatie toe zijn en de sfeer echt ontbreekt. Toch kan je het eigenlijk niet missen als je in de buurt bent. Maar na Ljubljana viel het ons best tegen.. 

Ben jij ooit eens in Zagreb geweest? 

2 opmerkingen:

  1. Goede revieuw, zelf wilde ik namelijk graag nog een keer in Zagreb gaan kijken mocht ik ooit in Kroatië komen. Maar dan weet ik dat ik niet te hoge verwachtingen moet stellen ;). Die kathedraal is wel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met niet te hoge verwachtingen is het inderdaad beter! En dan alsnog maar voor een dagdeel. Ik hoor het van meer mensen dat ze het zo ervaren, maar ja, iedereen vind uiteindelijk andere dingen leuk!

      Verwijderen

Reacties